tablet ipad pro

Rynek tabletów spada – Apple nadal prowadzi

W obecnych czasach smartfony mają ogromne wyświetlacze, a widok przekątnej ponad 6 cali nie budzi zaskoczenia. W ten sposób zestaw smartfon+komputer jest wystarczający dla większości osób i zaspokoi ich potrzeby. Nie zapominajmy, że na półkach sklepowych znajdziemy także tablety, które w ostatnim czasie nie radzą sobie najlepiej. 

Przypomnijmy sobie czym w zamyśle były tablety. Urządzenia te plasują się pomiędzy smartfonami a klasycznymi komputerami. W zamyśle miały to być przenośne urządzenia o rozmiarach większych niż smartfon, a mogące w niektórych scenariuszach zastąpić komputer. Tablety bez wątpienia spopularyzowało Apple w 2010 roku dzięki wprowadzeniu na rynek iPada. Od tamtego czasu wiele się na rynku zmieniło. Jeszcze kilka lat temu dość popularne były tablety o niewielkich przekątnych 7-8 cali. Jak widzimy jest to niewiele więcej niż standard ponad 6 cali w obecnych smartfonach. Taka ewolucja jest spowodowana zmianą proporcji wyświetlaczy na bardziej podłużne (18:9, 19:9 itd.), a także wyszczuplaniem ramek okalających wyświetlacz.

W efekcie smartfony zaczęły wypierać tablety, a z roku na rok spada ich sprzedaż. W czwartym kwartale 2019 roku, według najnowszego raportu IDC, rynek tabletów spadł o 0,6% względem zeszłego roku – sprzedano 43,5 miliona urządzeń. 

Niekwestionowanym liderem w sprzedaży tabletów jest od dłuższego czasu Apple. iPady nadal cieszą się ogromną popularnością – w czwartym kwartale sprzedano ich 15,9 miliona sztuk. Podium sprzedaży tabletów zamykają Samsung z 7 milionami i Huawei z 4 milionami egzemplarzy. Analizując całościowo czwarty kwartał Amazon odnotował gwałtowny spadek sprzedaży o 29% w porównaniu z czwartym kwartałem 2018 roku. 

W całym roku 2019 rynek tabletów skurczył się o 1,5%. Sprzedano 144,1 miliona tabletów, z czego 49,9 miliona egzemplarzy stanowią produkty firmy Apple. Jest to ponad dwukrotnie więcej niż wynik Samsunga – Koreańczycy sprzedali 21,7 miliona tabletów. Huawei zajmuje trzecie miejsce z 14,1 miliona sprzedanych egzemplarzy, następnie Amazon – 13 milionów – i Lenovo – 8,5 milionów. W ten sposób jedynymi producentami, którzy odnotowali wzrost sprzedaży tabletów, byli: Apple (+15,2%) i Amazon (+9,9%). 

Rynek tabletów stale się kurczy, a smartfony z ekranami nawet blisko 7-calowymi zabijają sprzedaż tabletów. 

Źródło: gsmarena.com