Z początkiem 2019 roku Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował najnowsze dane dotyczące badań konsumenckich przeprowadzonych w listopadzie 2018 roku. Między innymi można z nich wysnuć wniosek, że smartfon staje się nieodłącznym przedmiotem w kieszeni czy w torebce. Czy rzeczywiście można o smartfonach powiedzieć, że są najlepszym przyjacielem naszych rodaków?
75 proc. badanych używa smartfonów
Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów z grudnia 2018 roku zawiera raport z badania klientów indywidualnych i raport z badania klientów instytucjonalnych. Ich autorem jest UKE.
Na pytanie UKE dotyczące tego, z jakiego rodzaju aparatu ankietowani korzystają najczęściej, w czasie badania 74,8 proc. wszystkich respondentów odpowiedziało, że ze smartfona. Nieco ponad 24 proc. odpowiedzi wskazywało na telefon tradycyjny, a zaledwie 0,8 proc. na oba rodzaje aparatów.
Bezsprzecznie można więc uznać, że najpopularniejszym typem aparatu w telefonii komórkowej wśród Polaków jest smartfon. Wśród konsumentów poniżej 44 roku życia z takiego aparatu korzysta ponad 90 proc. respondentów.
Internet w telefonie – pożądana usługa
Jednocześnie badani wypowiadali się na temat usługi internetu w telefonie. Korzystanie z niej możliwe jest właśnie z wykorzystaniem smartfonów. Respondenci odpowiedzieli w ponad 70 proc. przypadków, że korzystają z usług internetu w telefonie. To odsetek posiadaczy telefonów komórkowych. Wśród najmłodszej grupy badanych, czyli w wieku od 15 do 24 lat i od 25 do 36 lat, odsetek osób korzystających z internetu w telefonie wzrasta do ponad 95 proc.
Zgodnie z wynikami badań UKE konkluduje, że z internetu w smartfonie korzysta więcej niż 90 proc. osób z wyższym wykształceniem, a jedynie 60 proc. Polaków z wykształceniem podstawowym i zawodowym.
Internet w smartfonie służy Polakom przede wszystkim do:
- przeglądania stron WWW – 78,9 proc. odpowiedzi,
- przeglądania portali społecznościowych – 66,7 proc.,
- odbierania i wysyłania poczty elektronicznej – 61 proc.,
- używania komunikatorów – 57,4 proc.,
- korzystania z aplikacji – 49,5 proc.,
- słuchania radia lub muzyki – 35,3 proc.,
- robienia zakupów – 21,6 proc.,
- grania w gry – 18,8 proc.,
- oglądania telewizji i filmów – 13,4 proc.,
- udostępniania własnych treści – 13,4 proc.,
- załatwiania spraw urzędowych – 9,8 proc.,
- sprzedaży przez internet – 6,2 proc.
Zaawansowane smartfony, jakie dostępne są obecnie na rynku elektroniki użytkowej, pozwalają jeszcze lepiej wykorzystywać możliwości, jakie stwarza internet w telefonie. Zwłaszcza tak szybkie łącze jak światłowód UPC – internet.
Nieodłączny towarzysz Polaków
W lutym 2018 roku opublikowano badanie „Smart(fonowe) relacje”, które zostało wykonane przez Ipsos na zlecenie Huawei. W badaniu tym aż 95 proc. wszystkich respondentów deklarowało, że zabiera ze sobą telefon, wychodząc z domu, a 52 proc., że ma go pod ręką przez ponad 13 godzin w ciągu doby.
Na tej podstawie można wnioskować, że smartfon jest najlepszym przyjacielem Polaka, co potwierdza zwłaszcza i to, że 43 proc. pytanych Polaków, jeśli zapomni zabrać ze sobą smartfon z domu, gotowa jest wrócić po niego nawet przy ryzyku spóźnienia do pracy lub szkoły.