0

t-mobile logo

Od początków istnienia łączności komórkowej aż do chwili obecnej można było zaobserwować  niesamowity wręcz rozwój technologiczny w zakresie telekomunikacji. Wraz z postępem techniki, rozwijał się rynek usług telefonii mobilnej. Duży wpływ na taki stan rzeczy miało pojawienie się na rynku kolejnych firm oferujących łączność komórkową. Wymusiło to na graczach rynkowych starania o to, aby to ich usługi były najbardziej zaawansowane technologicznie, a także cieszyły się zainteresowaniem jak najwyższej liczby abonentów. W takich warunkach rynek telekomunikacyjny w Polsce mógł systematycznie się rozwijać i nie być daleko w tyle, na tle innych krajów europejskich.

Rozkwit rynku telekomunikacyjnego najszybciej można było zauważyć, widząc coraz to nowsze nadajniki należące do poszczególnych sieci komórkowych. Wpisały się one na stałe w krajobraz Polski. Dzięki nim, w chwili obecnej już niemal cała powierzchnia kraju jest w zasięgu łączności komórkowej.
Połączenia komórkowe w Polsce, oferowane od 1992 roku, wyłącznie przez jednego operatora, odbywały się za pomocą prostego systemu analogowemu. Poziom oferowanych usług nie był zbyt wysoki, pojawiały się problemy z zasięgiem czy też przeciążeniami sieci. Dopiero od roku 1996, gdy na rynek weszło dwóch kolejnych operatorów – Plus i Era GSM, można mówić o rozkwicie rynku usług telekomunikacyjnych. Zaczęto oferować łączność telefonii komórkowej drugiej generacji w systemie GSM 900. Oferowała ona zdecydowanie wyższy poziom usług, była również o wiele tańsza. Firmy, takie Era GSM, które posiadały zachodnich udziałowców, dzięki dostępowi do kapitału i wiedzy know-how, mogły wprowadzać coraz to nowsze rozwiązania w oferowanych przez siebie usługach. Rynek usług telekomunikacyjnych zaczął się szybko rozwijać, Polska była pod tym względzie w czołówce, jeśli chodzi o kraje Europy Środkowej i Wschodniej.

Kolejną ważną datą w rozwoju rynku telekomunikacyjnego był rok 2000, w którym to Era i Plus otrzymały nową częstotliwość w paśmie 1800 MHz. W 2004 roku, czołowe firmy oferujące łączność komórkową, takie jak Era, mogły pochwalić się ponad 6 milionami abonentów. W 2004 roku pojawiła się telefonia trzeciej generacji (3G), która bazuje na standardzie UMTS. Dzięki znacznie większej pojemności tej sieci mogły zostać wprowadzone usługi wykorzystujące transmisje pakietów czy transmisję wideo. Usługa głosowa przestała więc już być dominująca. Pojawienie się tej technologii na rynku nie zakłóciło funkcjonowania sieci GSM, gdyż możliwa jest całkowita współpraca pomiędzy nimi. Całkiem niedawno na polskim  rynku zadebiutowała technologia LTE, dzięki której możliwy stał się jeszcze szybszy transfer.
Telefony komórkowe stały się coraz bardziej popularne. Ludzie mieli w końcu dostęp do łączności, która przez wiele lat była ograniczany. Doskonale pokazał to konkurs zorganizowany przez Erę GSM, którego zwycięzcą miała być osoba, która najdłużej czeka na założenie telefonu stacjonarnego. Okazało się, że niektórzy czekali od kilkudziesięciu lat. W takich okolicznościach, rynek usług telefonii komórkowej posiadał bardzo sprzyjające warunki rozwoju, co też szybko wykorzystał.

Początkowo dostępna była wyłącznie komunikacja głosowa. Z czasem zaczęto oferować coraz to nowsze usługi. Pojawiły się wiadomości SMS, później MMS. Komórki zaczęto wyposażać w przeglądarkę WAP, za pomocą której użytkownicy mieli dostęp do Internetu. Komórki stawały się lepiej wyposażone, aparat czy odtwarzacz mp3 powoli przestawały dziwić.

Postępujący rozwój widać wyraźnie na przykładzie aparatów telefonicznych opracowanych zgodnie z najnowszą technologią. Zwykłe telefony komórkowe zastępowane są przez nowoczesne smartfony. Możliwe stało się nawet dokonywanie płatności mobilnych za pomocą aparatu, jednak ten sposób, przynajmniej do tej pory nie jest zbyt powszechny. Zdecydowanie popularne może okazać się zintegrowanie karty bankowej z kartą SIM smart fonach posiadających funkcję zbliżeniową. Taką możliwość oferuje np. operator T-mobile. Mimo, że rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce wydaje się być nasycony i trudno znaleźć osobę, która nie posiada telefonu komórkowego, to jednak liczba kart SIM cały czas systematycznie rośnie. Wszyscy działający na rynku telekomunikacyjnym operatorzy oferują w ramach prowadzonej działalności pełen zakres usług głosowych (PSTN oraz VoIP), GSM, e-Fax, VoIP, szybką transmisję danych czy dostęp do sieci Internet. Rozwój rynku telekomunikacyjnego charakteryzuje się wysoką dynamiką. Na rynku detalicznym można zauważyć wysoką elastyczność popytu. Abonentów sieci mobilnych powinien ucieszyć fakt, że wraz z poszerzeniem oferowanych przez operatorów usług oraz wyższej jakości obecnych, spada ich cena. W najbliższym czasie, w wyniku rozwoju konkurencji na rynku usług telekomunikacyjnych, należy się spodziewać, że nastąpi jeszcze szybszy wzrost wykorzystania dostępnych usług telefonii mobilnej.

Nexus 5 z dużym 5,5 calowym ekranem?

Wcześniejszy wpis

Sharp coś ma, ale nie dla nas

Następny wpis

Powinny Ci się spodobać

Więcej w Inne