1

Jeszcze 4 lata temu stwierdzenie, że układy graficzne stosowane w telefonach, mogą choćby zbliżyć się do wydajności obecnych na rynku konsol do gier, zakrawało na “lekkie” science-fiction. To co jeszcze do niedawna jednak było “pieśnią przyszłości” dzisiaj pomału staje się rzeczywistością. Oto bowiem NVIDIA zaprezentowała niedawno slajd pokazujący, że ich układy graficzne przeznaczone dla rynku mobilnego w 2014 roku zrównają się, a nawet możliwe że przebiją to co oferują na dziś dzień układy stosowane w konsolach takich jak PS3 czy XBox 360. 

Trzeba przyznać, że wyniki te robią wrażenie, ale nie sposób wspomnieć o dwóch dość istotnych aspektach. Pierwszy z nich dotyczy wieku tych układów. W przypadku NVIDI mówimy tutaj o układach, których na dzień dzisiejszy nawet nie ma jeszcze w produkcji. Prawdopodobnie pojawią się one na rynku dopiero za dwa lata. Natomiast układy graficzne stosowane w konsolach już dziś mają przeszło 7 lat, a wiec już nie mało. Biorąc to pod uwagę, nie dziwi już tak zbytnio fakt, że za dwa lata moc tych układów się zrówna.

Inną sprawą jest to, że tak naprawdę w grach mobilnych póki co nie widać tych oszałamiających efektów wizualnych. Już od jakiegoś czasu pojawiają się pogłoski/przechwałki kolejnych deweloperów, zapewniające nas, że kolejne gry mają wyglądać identycznie jak te znane z konsol. Niestety na dzień dzisiejszy na przechwałkach i zapewnieniach się kończy. Oczywiście progres w grafice w grach mobilnych jest widoczny, powiem więcej, ten aspekt rozwija się bardzo dynamicznie, tyle że w dalszym ciągu twórcy gier mobilnych nie wykorzystują w pełni tego co mają dostępne na dzień dzisiejszy, a gdzie mowa o kolejnych możliwościach.Tak naprawdę, żeby gry pod względem wizualnym zbliżyły się do tego co znamy z konsol, potrzeba jest dużych nakładów finansowych i dużo włożonej pracy. Gdyby deweloperzy zdecydowali się na ten krok, okazałoby się że gry dostępne w Google Play musiałyby być o wiele droższe niż te 10-20 zł za topowe produkcje, jak to ma miejsce teraz. A raczej nie wielu z nas pozwoliłoby sobie na taki wydatek.

Wobec powyższego, czy jest w ogóle sens tak dynamicznego rozwoju układów graficznych stosowanych w urządzeniach mobilnych? Czy ktoś z Was drodzy czytelnicy i czytelniczki, byłby w stanie zapłacić powiedzmy 100 zł za grę na telefon, gdyby ta oferowała grafikę jak na konsolach? Jest ktoś taki?

 

Źródło: Android and Me

Samsung Galaxy S3 na filmie

Wcześniejszy wpis

HTC rezygnuje z klawiatur QWERTY – AKTUALIZACJA

Następny wpis

Powinny Ci się spodobać

Więcej w Inne